Hírlevél

 

 

Támogatóink:



Partnereink:


 


 


 

 

 

 

 

 

 

#hattyúdal Budapesten

A Kortárs Drámafesztivál Budapest időközi rendezvényeként Budapesten vendégszerepel a Kolozsvári Állami Magyar Színház

 

#hattyúdal

Csehov nyomán

Rendező: Sinkó Ferenc

 

2016. április 6., szerda, 20 óra

Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, Színházterem

(1027 Budapest, Jurányi u. 1-3.)

Az előadás időtartama: 80 perc, szünet nélkül.

Az előadást 14 éven felüli nézőinknek ajánljuk.

Az előadás után közönségtalálkozót tartunk. Moderátor: Adorjáni Panna


Szereplők:

Keresztes Sándor

Albert Csilla

Györgyjakab Enikő / Bodolai Balázs

Ötvös Kinga

 

Valamint: Csíszér József Gábor, ifj. Csíszér József, Deák Attila, Erdős Endre, Fábián Mihály, Györffy Zsolt, Hunyadi Melinda, Kerekes Zsolt, Molnár Tibor, Oprea Éva, Platz János

 

Rendező: Sinkó Ferenc

Rendezőasszisztens, dramaturg: Vajna Noémi

Díszlettervező: Carmencita Brojboiu

Jelmeztervező: Bocskai Gyopár

Zene: bodoki-halmen kata

Videó:Török Tihamér

Speciális effektek: Borsos Levente

Ügyelő: Györffy Zsolt

 

Bemutató: 2015. március 14.

 

Jegyvásárlás

 

Ismertető az előadásról

Az öregedés folytán megváltozik az agy mérete, az érrendszer és az észlelés. Az évek múlásával az agy folyamatosan húzódik össze és a változások molekuláris szinten és alaktanilag is észlelhetők. Az agyi érkatasztrófák, a fehérállomány sérülései és a demencia veszélye szintén megnő, akárcsak a memória gyengülése vagy a neurotranszmitterek és a hormonok szintjének a változásai.

A korral a csontok mérete és sűrűsége csökken, minek következtében gyengébbek és törékenyebbek lesznek. A test alacsonyabb lesz.

Az izomszövetek ritkulnak és az izmok merevebbekké válnak. A bőrsejtek száma csökken. A kollagénveszteség miatt ráncok alakulnak ki. A nap okozza a legtöbb bőrbántalmat, beleértve az öregedési foltokat és a bőrrákot.

A tüdő sokat veszít a rugalmasságából és a mellkas merevebbé válik. Ha valaki korábban dohányzott, a légzése nehézkesebb lesz az évek múlásával.

A székrekedés gyakoribb a felnőtteknél. A húgyhólyag kontrolljának a megszűnése vagy csökkenése szintén gyakori.

A szexuális vágy, szokások és teljesítmény megváltozik. A nők esetében a hüvely szárazsága kellemetlenné teheti a szexuális érintkezést. A férfiak esetében az impotencia lesz gyakori.

40 éves korára majdnem minden felnőtt szemüveget visel. A 60 évesek és annál idősebbek egyharmada különböző hallássérülésektől szenved .

A szégyenérzet, sebezhetőség, nosztalgia, depresszió, a magány és elszigeteltség érzése, a céltalanság és az identitás elvesztése, a halálfélelem szintén jelentős szerepet játszanak idősebb önmagunk elfogadásában.

Te talán kivétel vagy?

Miért ez az előadás?

„A már címében is frissességet sugárzó előadás – a #-et, azaz „hashtag”-et a közösségi médiában kulcsszavak jelölésére használják – Csehov azonos című egyfelvonásosát veszi alapul, abból inspirálódik, de közel sem egy szokvá­nyosnak mondható Csehov-rendezésről van szó. (...)

Mintha az alkotók egy másik világba invitálnák a nézőt, mely nem függ a csehovi szövegtől, és ahol a hangsúly a történetmesélésről áttevődik a vallomásra – mintegy színpadi tanulmányként, képekben és etűdökben beszélnek az előadás központi témájáról, az öregedésről.”

Lovassy Cseh Tamás: #diadal, Játéktér 2015. nyár, http://www.jatekter.ro/?p=13456.

 

„A #hattyúdal újszerű, provokatív, líraian érzékeny, színház- és társadalomkritikájával húsbavágó előadás, a kolozsvári színház utóbbi évadjainak legszínesebb és legizgalmasabb produkciója. (...)

A #hattyúdal összművészeti alkotás: bizonyos mértékben felfüggeszti a szószínházi hagyományt, a mozgás, a zene (bodoki-halmen kata) és a vizuális effektek (Borsos Levente, Török Tihamér) egybeolvasztásával képes nemcsak érzelmi és értelmi, de érzéki szinten is hatást kelteni. Az előadás központi szereplője az öregedő színész (Keresztes Samu), akivel különböző dolgok történnek: megtapasztalja a média, a siker és a nők (Albert Csilla, Györgyjakab Enikő) vonzáskörét, szembesül saját határaival, életére, pályájára reflektál. Az egymást meglepetésszerűen követő etűdök a beszéd, látvány, ének és szótlanság váltakozásával épülnek fel, de nem szolgálnak egy lineárisan elmondható, klasszikus történettel, inkább impressziók, pillanatnyi élmények érzetét keltik (dramaturg: Vajna Noémi). Meddő próbálkozás, a varázs kiirtása lenne kronologikusan leírni a produkció egyes etűdjeit; a humor, a részvét, az empátia és az önreflexió azonban átitatja valamennyit, és ezáltal olyan közelivé teszi a találkozást, hogy az az érzésünk támad: valóban egy bezárt színházban maradt színész intim pillanatainak vagyunk a megfigyelői, a vallomás, az élettel való elszámolás rezignáltsága pedig nekünk és értünk, a mindenkori nézőnek szól.”

Kovács Bea: Új vizeken járunk, Szabadság napilap.

 

„Az előadást, ilyen módon aktualizálva, egy Facebook-üzenet formájában kínálják a közönség számára: #hattyúdal. Megnyitod, hogy megnézd, ugyan megint mi juthatott a fiatal rendezők eszébe, és csodákra bukkansz. Elvarázsol, mint egy ólomüveg-ablak.”

Adrian Țion, Liternet

 

Az alkotókról

Sinkó Ferenc a Groundfloor Group Egyesület alapító tagja, koreográfus és rendező, a Kolozsvári Állami Magyar Színház színésze, illetve oktató a Babeș–Bolyai Tudományegyetem Színház és Televízió Karán. 2006-tól dolgozik rendezőként, előadásai: Parental Ctrl (2015), #hattyúdal (2015), Parallel (2013), Dívák (2011), POST. SYNC (2010), Message (2009), sunSET (2006). Sinkó Ferenc színházi előadásai a devised theatre módszere szerint készülnek, olyan kollaboratív formában, amely során a produkció minden szereplője teljes jogú alkotóként vesz részt a munkafolyamatban. Ezek az előadások rendszerint az előadókból inspirálódnak, és többnyire egy-egy személyes problémát vagy témakört járnak körül, legyen az az elfogadás, felnőtté válás, öregedés vagy szülő és gyermek viszonya. A Sinkó-előadások különös stílusa megkülönbözteti őt az romániai színházi produkciók zömétől: ezekben a gyakran improvizációkon alapuló darabokban egyenlő mértékben kap helyet a mozgás, szöveg, zene és látvány, és együttesen hozza létre azt a bonyolult előadásszövetet, amely a posztdramatikus színház sajátja.

Sinkó Ferenc a 2013-as Parallel c. előadással vált nemzetközi szinten is elismertté (az előadást Leta Popescu rendezővel együtt jegyzi), az előadás Európa számos színházi fesztiválján szerepelt, és Magyarországon is többször volt látható, így a Kortárs Drámafesztivál 2014-es kiadásán, később a dunaPart 3 független kortárs előadóművészeti szemlén is. A Parallelben, amely két nő testén és személyéből ihletődve beszél szexualitásról, elfogadásról, másságról és szeretetről, egyedülálló módon valósul meg az a törekvés, amely Sinkó műveit a kezdetektől fogva jellemzi: az alkotók felkavaró alanyisága és a színházi nyelvezetleleményes közvetlensége. Ezt az utat folytatja Sinkó a 2015-ben a Kolozsvári Állami Magyar Színházban létrehozott #hattyúdal c. produkcióban, majd a Groundfloor Group legújabb előadásában, a Parental Ctrl-ban is.

 

A vendégjáték a SzínMűHely Alapítvány szervezésében, az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával valósul meg.

 

Jegyvásárlás

 

« Vissza