Hírlevél

 

 

Támogatóink:



Partnereink:


 


 


 

 

 

Szputnyik Hajózási Társaság

Závada Péter: Reflex

hisztériumjáték egy felvonásban

 

2013. november 27. 20 óra

Jurányi

 

90 perc, szünet nélkül

magyar nyelven, angol felirattal

 

fotó: Péter Jankovics

Galéria >>>

 

Szereplők:

Béres Miklós

Fábián Gábor

Hajduk Károly

Jankovics Péter

Kárpáti Pál

Király Dániel e.h.

Koblicska Lőte

Kurta Niké e.h.

Pető Kata

Rainer-Micsinyei Nóra

Szabó Zoltán

 

Író: Závada Péter

Díszlet-jelmez: Balázs Júlia

Hang: Keresztes Gábor

Mozgás: Hegymegi Máté

Dramaturg: Závada Péter

Dramaturgiai konzulens: Turai Tamás

Rendezőasszisztens: Pass Andrea

Produkciós vezető: Ságodi Ildikó

Rendező: Kovács D. Dániel e.h.

 

Támogató: EACEA Kultúra Program

 

Partnerek: Divádelná Nitra, Cseh Nemzeti Opera, Staatsschauspiel Dresden

Teatr Nowy, dramAcum, SkRAT Theatre

 

Külön köszönet É. Kiss Piroskának, Szabados Lucának és Rieger Borinak

 

 

A nyitrai színházi fesztivál (Divádelná Nitra) hat társulatot kért fel arra, hogy a Párhuzamos életek – a 20. század a Titkosrendőrség szemével című projekt részeként egy-egy előadást készítsenek. A Szputnyik társulatával Kovács D. Dániel, Székely Gábor és Bodó Viktor negyedéves tanítványa dolgozott, aki a darab megírására Závada Pétert kérte fel.

 

1956 nyarán egy fiatal pszichológust elmegyógyintézetbe szállítanak. Az orvosok paranoid skizofréniára gyanakszanak, ő pedig arra, hogy egykori kollégái az államvédelmi hatóságokkal vállvetve próbálják meg félreállítani. Lehet-e az államnak elég hatalma ahhoz, hogy meghatározza, mi a normális, így definiálva a realitást? Létezik-e objektív olvasata egy megfigyelésnek? Az elmegyógyintézet történései rávilágítanak a rendszer működésének különböző aspektusaira; elmeszelt ügynökök, megkerült jelentések, ismétlődés, újabb és újabb vetületek. És persze az épület véget nem érő, korszakokon átívelő átalakításai: a kibontott fal mögül régi titkok kerülnek elő, miközben valakik újabbakat falaznak be.

 

„A szemtelenül fiatal alkotók – akik mind a rendszerváltás körüli években születtek, tehát közvetlen tapasztalatuk nincs, nem lehet a rezsim működéséről – inkább azt vizsgálták, hogy az ő mai élményeikkel, gondolataikkal és kételyeikkel egyrészt mi látszik a mesterségesen félhomályban tartott közelmúltból, másrészt mindez hogyan változtatható színházzá. Az ő szemüvegükön át nézve ez a múlt abszurd és kínos jelenetekkel van tele, amiket nézve az ember nem tudja, hogy inkább sírjon vagy nevessen. Komor arccal, villogó tekintettel mászkálnak az orvosnak látszó félőlények,  hiszen nem tudhatják, melyik pillanatban jöhet értük a fekete autó. A rendezés emlékezetes képekbe sűríti véleményét a korról: amikor az egyik doktornő nem tudja felvenni hirtelen a szokásosnál szűkebb köpenyét, kényszerzubbonnyá változik a ruhadarab, máskor egy véletlen mozdulatból születik »spontán« vastaps. (...) Az egyszerre éjsötét és kacagtató revü végére érve mi is megértünk valami nagyon lényegeset és elemit a rendszer működéséből, ha hagyjuk, hogy az előadás magával sodorjon minket. Ellenállni márpedig nem érdemes, sőt fölösleges.” (Jászay Tamás, Revizor)

 

 

Jegyvásárlás

http://fugeprodukcio.hu/jegy/jegyvasarlas.html

További információ:

http://szputnyik.com

Kritikák:

http://www.revizoronline.com/hu/cikk/4730/zavada-peter-reflex-szputnyik-hajozasi-tarsasag-nyitrai-nemzetkozi-szinhazi-fesztival-2013/

http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/bilder-und-zeiten/theaterfestival-in-nitra-die-strippenzieher-im-rampenlicht-12603625.html

http://szinhaz.net/index.php?option=com_content&view=article&id=36849%3Akutszegi-csaba-amikor-realis-az-irrealitas&catid=13%3Aszinhazonline&Itemid=23

http://hvg.hu/kultura/20131101_Dilihaz_a_szinhazban_avagy_az_otvenes_eve